چرا اسکوتر ؟!

اخباردر ۶ آذر ۱۴۰۱

آیا ترافیک شهری، هزینه بالای سوخت و استهلاک بالای اتومبیل، شما را هم به فکر خرید یک موتور سیکلت اسکوتر راحت و بی دردسر انداخته است؟

 بهتر است این نوشته را در مورد اسکوترها که مناسب ترین گزینه برای استفاده شهری می باشند را مطالعه کنید تا بتوانید برای خرید، بهترین تصمیم را بگیرید.

اسکوتر چیست ؟

 اسکوترها، از اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی وارد بازار شدند و توسعه آنها در بین جنگ‌های جهانی در اروپا و آمریکا ادامه پیدا کرد. محبوبیت جهانی این موتورسیکلت‌ها، به پس از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد.

اسکوترها با هدف مقرون به صرفه کردن رفت و آمدهای شهری طراحی شدند و موتورهای آنها معمولا بین  ۵۰ تا ۱۵۰ سی سی ظرفیت داشتند. البته امروزه، حجم آنها بیشتر هم شده است، به عنوان مثال، اسکوتر  DELTA VSP که حجم موتور آن ۱۶۹ سی سی است.

طراحی فنی اسکوتر ها

 موتورسواری با اسکوترهای اتوماتیک حتی در شلوغ ترین و دشوار ترین موقعیت ها نیز تقریبا بدون خستگی است. حذف کلاچ و دنده در ترافیک سنگین شهرهای بزرگ به اندازه ای مطلوب و مطبوع است که به نظر بسیاری از اسکوتر سوارها، اگر مدتی با اسکوتر رانندگی کنید، دیگر تمایلی به استفاده از موتورسیکلت دنده ای نخواهید داشت.

قوای محرکه ی آنها معمولا روی چرخ عقب متصل است و جلوی آنها، یعنی بین فرمان و زین، خالی است و پاهای راکب در آنجا قرار می‌گیرد. به همین دلیل حفظ تعادل و فرمان پذیری اسکوترها نسبت به سایر موتورها راحت تر است و امنیت آن در تصادفات نیز بیشتر است.

طراحی ظاهری اسکوتر ها 

 طراحی اسکوتر ها به گونه ای است که استفاده آن را برای کارمندان و افرادی که باید از کفش و لباس رسمی استفاده کنند، ایده آل نموده است.

همچنین اسکوتر ها به علت دارابودن فضای مناسب جهت قرار گیری پاهای راکب در فصول سرد سال از برخورد مستقیم هوای سرد به پا جلوگیری میکنند.

قرار گرفتن پیشرانه(انجین) در زیر محفظه نیز چند مزیت ایجاد کرده است: سیلندر و قطعات برقی از گزند باران و گل در امان است، از آلودگی لباس سرنشین به روغن و گیریس خبری نیست و گرمای انجین در تابستان پای سرنشین را نمی سوزاند.

تایر اسکوتر

همچنین تایر کوچکتر اسکوتر ها باعث می شود تا قابلیت مانور و چرخش بهتری داشته باشند .به همین دلیل نیز این دسته از موتورسیکلتها برای مصارف غیر شهری، سرعت های بالا و جاده ها مناسب نیستند.

محفظه زیر زین فضای مناسبی برای نگهداری کلاه ایمنی و لوازم و مدارک است. در اسکوترهایی همچون LIFAN CTS 125 و DELTA VSP 170 گیره ای بین فاصله دو پا برای آویزان کردن کیسه با اندازه متوسط و همچنین فضای کوچکی تحت عنوان داشبورد زیر فرمان تعبیه شده است.

 استفاده از باکس ضد آب که روی ترک بند نصب می شود نیز فضای بیشتری برای گذاشتن کلاه ایمنی، خرید خانه، لباس و غیره در اختیار می گذارد.

در یک کلام طراحی اسکوتر آن را مبدل به وسیله ای برای تردد هر گروه سنی از زن و مرد، و جایگزین مناسبی برای اتومبیل کرده است.

موتور سیکلت لیفان CTS125

سرعت و قدرت اسکوتر ها

اسکوتر ها نسبت به مدل های دیگر موتور سیکلت ها اندازه و حجم کوچکتری دارند، سرعت آنها بالا نیست اما از قدرت خوبی برخوردارند و سواری با آنها بسیار نرم و راحت است.

لازم به ذکر است سرعت پایین را نمیتوان یک نقطه ضعف برای اسکوتر ها دانست بلکه به قطعیت میتوان گفت مناسب ترین گزینه برای رفت و آمد های شهری می باشد و نه تنها محدودیتی در سواری ندارد بلکه استفاده از آن به دلیل وجود گیربکس های اتوماتیک بسیار راحت و بدون دردسر است .

باید به این نکته توجه داشت که این دسته از موتورسیکلت ها برای جابجایی بار و یا مسافر طراحی نشده اند و برای استفاده های روزمره شهری و کمترین مصرف سوخت طراحی شده اند.

اگر تا به حال تجربه‌ی موتورسواری نداشته‌اید، یا ترجیح می‌دهید یک موتورسواری راحت داشته باشید و دغدغه هایی مثل تعویض دنده را نداشته باشید، شاهین موتور پیشنهاد می‌دهد که یک اسکوتر خریداری کنید. اسکوتر های LIFAN CTS 125  و DELTA VSP 170  جزء اسکوترهای بنزینی و DELTA YD1500W ,DELTA Z3 1800 W  وDELTA G5 2300 W  جزء اسکوترهای برقی شاهین موتور هستند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    سبد خرید