یک میلیون دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری فرسوده در تهران وجود دارد

اخباردر ۴ آذر ۱۳۹۹

به نقل از موتورسیکلت نیوز، سید آرش حسینی میلانی، درباره وضعیت آلودگی هوای تهران در سال جاری در مقایسه با سال‌های گذشته اظهار کرد: در مورد آلودگی هوای تهران مقایسه سال به سال برای قضاوت کافی نیست. آماری که از سال ۸۹ تا سال ۹۸ وجود دارد، نشان می‌دهد آلاینده‌های اصلی با شیبی هر چند ملایم رو به کاهش هستند اما در مقابل میزان ازن افزایش یافته است.

وی افزود: البته میانگین آلاینده‌ها در برخی از سال‌ها افزایش پیدا می‌کند و در بعضی از سال‌ها نیز کیفیت هوا به دلیل شرایط اقلیمی و افزایش نزولات جوی بهتر می‌شود.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه باید در مورد آلودگی هوا جهت‌گیری‌ها و روندهای بلند مدت مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: مساله مبارزه با آلودگی هوا، موضوع یکی، دو سال نیست بلکه نیمی از یک قرن گذشته هوای تهران آلوده بوده و این موضوع نشان می‌دهد، آلودگی هوا فراتر از دوره‌های شهرداری و دولت‌هاست و به همین خاطر باید نگاه کلان و راهبردی برای حل آن داشت.

حسینی میلانی با اشاره به وضعیت جوی پاییز امسال گفت: امسال به ویژه در مهرماه، پاییز خشک‌تری نسبت به گذشته داشتیم و این امر شهر را غافلگیر کرد زیرا معمولاً آلودگی دیرتر آغاز می‌شد. البته شاخص‌های اندازه‌گیری نسبت به قبل سختگیرانه‌تر شده اما مساله اصلی آن است که به دلیل مشکلاتی که به خاطر تحریم‌ها وجود دارد، بخشی از اقدامات مبارزه با آلودگی هوا از برنامه زمان‌بندی عقب است.

وی درباره اقدامات کنترلی و پیشگیرانه برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا توضیح داد: اقدامات کنترلی و پیشگیرانه مانند معاینه فنی و طرح ترافیک یک بخش از اقدامات مبارزه با آلودگی هواست اما شاه‌کلید جلوگیری از افزایش آلودگی، توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش ظرفیت این بخش است در حالی که در بحث تأمین واگن‌های مترو و جایگزینی اتوبوس‌های نو از برنامه عقب هستیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: شیوع کرونا وضعیتی را ایجاد کرده که باید استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کند اما مابه‌ازای آن شاهد استفاده بیشتر از خودرو بوده‌ایم. همه این عوامل در هر فصلی شرایط خاصی را ایجاد می‌کند.

به گفته حسینی میلانی، پیامی که آلودگی هوا در فصل کنونی به عنوان آخرین فصل آلودگی هوا تا سال ۱۴۰۰ به ما می‌دهد، این است که بیش از ۵۰ سال است که شهر تهران با آلودگی هوا درگیر است و این امر نشان می‌دهد که برای قرن جدید باید واقعاً تلاش کنیم تا هوای تهران را برای نسل‌های آینده بهتر کنیم.

او با بیان اینکه هر دستگاه و سازمانی باید به وظایفی که دارد به صورت کامل عمل کند و قضاوت و ارزیابی هم در این چارچوب باشد، گفت: براساس قانون، مقابله با آلودگی هوا تنها به عهده شهرداری نیست بلکه ۱۷ دستگاه دیگر در این باره مسئولیت دارند اما آنها چندان به وظایف خود عمل نکردند.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در مورد اقدامات شهرداری نیز گفت: بحث کنترل طرح ترافیک و کمک شهرداری به کنترل تردد خودروهای دیزلی از تعهدات شهرداری بوده است که بخش عمده‌ای از آن در دو سال گذشته انجام شده است. البته هنوز بخش‌هایی از رینگ پیرامونی نیازمند تأمین تجهیزات است. همین طور شهرداری در بحث معاینه فنی دیزل کمک کرده است اما این اقدام نیز نیاز به همراهی بیشتر سازمان راهداری و سایر دستگاه‌ها دارد.

حسینی میلانی اضافه کرد: موضوع دیگر نصب فیلتر دوده در اتوبوس‌هاست که در این بحث عقب‌افتادگی وجود دارد. دلیل آن نیز مشکلات ارزی و فرسودگی اتوبوس‌ها است. البته اتوبوس‌های جدید خریداری شده مجهز به فیلتر دوده هستند. باید تأکید شود که در برنامه شهرداری برای اورهال (بازسازی) ۵۰۰ دستگاه اتوبوس حتماً فیلتر دوده بر روی آنها نصب شود.

وی به موضوع موتورسیکلت‌های فرسوده نیز اشاره کرد و گفت: حدود یک میلیون موتورسیکلت کاربراتوری فرسوده در تهران وجود دارد که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. شهرداری برای حدود ۴۰ هزار موتورسیکلت در سال جاری برنامه‌ریزی کرده است که این تعداد به هیچ عنوان کافی نیست و باید حداقل سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار موتورسیکلت را نوسازی کنیم تا در یک بازه زمانی ۱۰ ساله مشکل را حل کنیم.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر، جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری با کاربراتوری را نیازمند کمک دولت و مشارکت بنگاه‌های مهم برشمرد که در شهر انتفاع اقتصادی می‌برند و به شهر گفت: بانک‌ها و مراکز تأمین مالی باید در این قضیه کمک کنند و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند موفق باشد. البته موضوع موتورسیکلت باید جز اولویت‌های نخست شهرداری هم باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    سبد خرید